17 грудня 2021 року відбувся II Форум "Української лісової платформи", присвячений оцінці лісової політики та управління в Україні. Експерти презентували результати оцінки на основі міжнародних критеріїв WWF Enabling Environment Assessment Tool, яка була вперше проведена для України. Паралельно WWF-Україна в партнерстві з Info Sapience розказали, як населення України ставиться до проблем лісів та якого майбутнього для них хоче.
Презентація оцінки лісової політики та управління, яка була розроблена провідними українськими експертами на основі міжнародних критеріїв WWF Enabling Environment Assessment Tool і вперше проведена для України.
Презентація загальнонаціонального опитування WWF-Україна в партнерстві з Infosapience щодо ставлення населення України до лісів та майбутнього, якого вони хочуть для галузі.
Вступне слово. Світлана Матус, WWF-Україна
ЗАВАНТАЖИТИРезультати оцінки лісової політики та управління за методикою WWF EEAT. Андрій Плига, WWF-Україна
ЗАВАНТАЖИТИНестача міжсекторальної взаємодії та інституційних спроможностей на заваді ініціатив в лісовій галузі. Петро Тєстов, експерт з питання ведення лісового господарства
ЗАВАНТАЖИТИКритерії сталого лісоуправління. Любов Полякова. Державне агентство лісових ресурсів України
ЗАВАНТАЖИТИПитання спроможності зацікавлених сторін та споживання. Павло Кравець, FSC в Україні
ЗАВАНТАЖИТИВрахування інтересів різних груп населення в лісовій політиці та управлінні лісами. Ігор Лицур, Державне агентство лісових ресурсів України
ЗАВАНТАЖИТИПрезентація результатів національного опитування щодо ставлення населення України до лісів. Дмитро Савчук, Infosapiens
ЗАВАНТАЖИТИКомплексна оцінка показала, якими є лісова політика й управління в Україні "на папері", як вони втіленні де-факто, а також наскільки до цього процесу залучені зацікавлені сторони. Методологія оцінки політики також дозволила подивитись на неї одразу у кількох площинах:
принципів хорошого управління (прозорість, інклюзивність, ефективність тощо),
індикаторів сприятливості умов (заходи з подолання корупції, узгодження міжсекторних політик, наявність інституційних рамок),
збереження самосійних лісів на землях аграрного призначеннях є важливим пріоритетом.
тематичних секторів галузі (землекористування, лісозаготівля, торгівля тощо).
Відповідно, проведена оцінка дозволила об'єктивно ідентифікувати не лише слабкі ланки нинішнього лісоуправління, а й оцінити наскільки сильно вони відхиляються від ідеальної картини.
Якість механізмів прийняття рішень та самого їх впровадження, вища за якість законодавства, яким описані ці процеси чи механізми.
Обмеження можливостей нормативного поля є ймовірною причиною практик "ручного управління" – втручання у процеси, які не здатні без цього забезпечити потрібний результат.
Секторальна оцінка компонентів лісової галузі показала тенденцію до найменших оцінок останнім ланкам ланцюга постачання: споживанню, торгівлі та обробці.
Можливості та потенціал зацікавлених сторін оцінені менше, ніж вони прописані у законодавстві.
У межах першого блоку, який показує наскільки сприятливі в Україні умови для втілення лісової політики та управління, зведена оцінка показників коливається між показником "достатня" та "добра" (між оцінками "3" та "4" за 5 бальною шкалою).Вийняток становлять показників відповідності міжсекторальних політик, інституційної спроможності та фінансових заохочень, інструментів та розподілу вигод, які оцінюються нижче за "достатні".
Другий блок стосується секторальних показників ланок ланцюга постачання, від ведення лісового господарства до деревообробки та споживання лісової продукції, і по кожній ланці окремо в розрізі законодавства, прийняття рішень та правозастосування. По більшості показників зведена оцінка також рахується або як "достатня", або як близька до "достатньої" ("3"). Виняток становить сегмент споживання, всі показники по якому менші за "достатні".
Третій блок – оцінка принципів хорошого управління в розрізі законодавства, прийняття рішень та правозастосування також отримав по більшості показників зведену оцінку між "достатньою" та "доброю". Виняток становить лише показник законодавства, що стосується залученості; він наближається в сторону оцінки "погано" – "2", та показник ефективності механізмів прийняття рішень, який ближче до оцінки "добре" – "4".
Згідно з отриманими результатами, якість механізмів прийняття рішень та практичного впровадження тих же рішень, вища за нормативне поле. Це означає, що законодавство тут виступає обмежуючим чинником. Наприклад, показники співпраці та координації між державними установами набрали вищий бал ніж відповідність політик на міжгалузевому рівні. Управління лісовими ресурсами та землекористування набрали вищий бал за інституційні спроможності організацій. Та сама тенденція простежується в індикаторах принципів хорошого управління, які в переважній більшості оцінені більше в площині прийняття і впровадження рішень, аніж в площині законодавства та політик.
З цього випливає, що обмеження можливостей нормативного поля також є причиною практик "ручного управління" – втручання у процеси, які без цього не здатні забезпечити потрібний результат.
Ще один висновок проведеної оцінки стосується залучення та участі зацікавлених сторін. Виявилось, що можливості та потенціал зацікавлених сторін оцінені менше, ніж вони прописані у законодавстві або інших механізмах . Наприклад, торішнє дослідження WWF-Україна, показало, що дві третини опитаних зацікавлених сторін — активістів, місцевих громад, природоохоронних організацій, — не користуються таким інструментом участі, як FSC-сертифікація.
Секторальна ж оцінка компонентів лісової галузі показала тенденцію до найменших оцінок останнім ланкам ланцюга постачання: споживанню, торгівлі та обробці. Це може бути пов'язано з тим, що увага природоохоронної спільноти більше зосереджена на процесах ведення лісового господарства (протидія незаконним рубкам і збереження лісів), аніж на названих останніх ланках ланцюга постачання, які, однак не менш важливі.
З огляду на підняті у межах оцінки та на форумі проблеми, подальшими кроками Української лісової платформи буде напрацювання документу з принципами політики та управління, який враховує виявлені недоліки та потребу системних змін, для успішного втілення реформ у галузі.